onsdag 24. august 2016

Retorikk

Hei, vi har fått i oppgave i dag og snakke litt om Etos, Patos og Logos. Det er tre typer retorikk, retorikk er læren om å overbevise noen. Det er også læren i hvordan man bruker språket for å overbevise eller oppnå noe. Vi skal begynne å snakke litt om Etos.


Etos

Etos er at viss vi skal bli overbevist av noe, må vi ha tillit til og stole på den som vil overbevise oss. Etos er knyttet til avsenderen og hvilke forhold avsenderen klare og knytte med mottakeren.  Når avsenderen bruker samholdsbyggende pronomenet «vi» i skriftlig tekst eller tale, forsterker avsenderen etosen sitt.  Han snakker om at han er og en del av folket, det gjør at mottakeren får fortere tillit til og stole på avsenderen som skal overbevise. For eksempel hvis vi har en forfatter som skal overbevise oss om at denne boken er bra, da er denne troverdigheten basert på:

·       hva vi vet om forfatteren før vi begynner å lese?

·       Hva forfatteren forteller om seg selv?

·       Forfatterens skrivestil og formidlingsevne.  

·       Hvordan forfatteren behersker stoffet.

Mye av troverdigheten blir etablert utenfor teksten, Så neste gang du skal lese «skrytelisten» til en forfatter, dreier det seg om et retorisk grep for å bygge opp forfatterens etos. Måten forfatteren skriver på vil også være med på å bygge opp hans etos. Ryddig og lettleste teks, god argumenter og godt språk vil bygge opp hans troverdighet, og vi vil ubevisst akseptere innholdet. En tekst som er skjemmet av stavefeil eller trykkfeil vil virke motsatt. Du har sikkert lest slike tekster, og tenkt inni deg at Dette er en tulling! Det samme gjelder for øvrig overdreven bruk av vanskelige ord. En lesefiendtlig tekst skjemmet av uforståelige fremmedord fir forfatteren lav karakter, og det er ikke en gang sikker at du leser teksten ferdig.

Kilder: http://reading-randi.blogspot.no/2012_10_01_archive.html

Logos

Logos handler også om å overbevise, men her gjennom bruk av fornuftige argumenter. For at en mening, en påstand eller et synspunkt skal appellere til mottakerens fornuft, må den underbygger av gode argumenter. Når en tekst har stek logos-appell, bygger den på kunnskap og viser til eksempler. En tekst viker mer overbevisende når argumenter som brukes, kan undersøkes, altså er basert på fakta eller andre opplysninger som kan undersøkes. En tekst kan appellere til logos gjennom:

·       Å bruke eksempler

·       Å bruke saklig argumentasjon

·       Å kjenne til viktige motargumenter

·       Å vise til troverdige kilder

Tekstens logos er også i stor grad avhengig av hvordan du argumentere. Tyngden i dine argumenter og måten du legger dem frem på påvirker måten teksten blir oppfattet på. Først og fremst påvirker du med argumentenes saklighet og faglige tyngde. Et sterkt retorisk grep er da å henvise til for eksempel anerkjente forskningsresultater, tidligere publisert verk eller fagpersoner med sterk etos.

Patos

Patos er å klare og vekke følelser hos mottakeren, de lykkes ofte bedre med å nå fram med budskapet sitt. Bruk av ulike språklige virkemidler kan vekke følelser slik at mottakeren blir interessert, forstå bedre eller til og med får lyst til å handle på bestemte måter. Når du skal overbevise noen om noe, kan det være klokt å forsøke å vekke engasjement. Du kan for eksempel:

·       Si noe om egne følelser

·       Knytte innholdet i teksten opp til egne opplevelser eller til felles opplevelser

·       Bruke gjentakelser, kontraster, språklige bilder og andre språklige virkemidler.

For eksempel har du noen gang sett en kampanje for organisasjoner som Redd Barna eller Plan? Da har du kanskje også hatt dårlige samvittighet for at du selv ligger på sofaen og koser deg med god mat og drikke. Men redningen er ofte nær: vi kan ringe et telefonnummer og automatisk gi 200 kroner til trengende barn i Afrika. Å spille på samvittighet og lignende følelser er et sterkt virkemiddel, og er sørlig mye brukt i kampanjer og annonser. Årsaken er at denne typen argumentasjon ofte får oss til å handle eller gjøre noe aktivt, som for eksempel å gi penger, kjøpe vare eller stemme på et parti. Vi blir altså gjort oppmerksom på at noe er feil eller at vi mangler noe, og får samtidig vite hvordan vi kan rette opp i dette.  

 
Kilder: http://www.cerpus.com/kunder/redd-barna



1 kommentar: